Sziasztok!!
A hét lezárásaként ismét olyan témaköröket fogunk kicsit boncolgatni, melyek az úgynevezett iskolaérettség kritériumai közé tartozik.
Eddig már érintettük a nagy - és finommozgásokat, a testsémát és a térben való tájékozódás képességét.
Ebben a bejegyzésben a szerialitásról (soralkotás) lesz szó.
Szerialitás, vagyis sorrendiség, egymásutániság. Az írás térben és időben meghatározott rend, szabály szerint alkotott sor. Az olvasás egy betűsor dekódolása. A térben és időben való soralkotási képesség nélkül lehetetlen az írás, olvasás tanulása.
Szerialitás fejlesztő gyakorlatok:
Mozgásos szerialitás fejlesztése:
(A szeriális mozgásgyakorlatokat csak a mozgáskoordináció rendezése után ajánlatos elkezdeni.)
Kéz sorozatok:
1. gyakorlat
Üljünk le a gyermekkel egymás mellé egy asztalhoz. Mutassuk be a következő mozdulatsort: Fektesse mindkét kezét tenyérrel lefelé az asztalra, majd mindkettőt egyszerre szorítsa ökölbe. Kissé emelje meg a kezét, hogy kinyitáskor és becsukáskor ujjai ne ütközzenek az asztal lapjába. Gyengén koppantson is minden alkalommal, tehát egyszer ökölbe szorított kézzel, aztán nyitott tenyérrel. Váltakozva, körülbelül egy másodperces időközökben ismételjük a mozdulatokat. Miután 4-5-ször már bemutattuk ezt az egyenletes ritmusú mozgássort, kérjük meg a gyermeket, hogy együtt csináljuk. Ha a közös gyakorlás során a gyermeknek sikerült ugyanabban a tempóban végeznie a mozdulatsort, akkor szólítsuk fel, hogy most egyedül folytassa. Eközben némán, de a gyermek számára is látható módon, az ujjainkon számoljuk a helyesen elvégzett sorozatokat. Akkor sikeres a feladatvégzés, ha 10-szer képes a sorozatot hibátlanul kiviteleznie.
2. gyakorlat
Ez a gyakorlat már nehezebb, mint az előző, ezért akkor próbálkozzunk ezzel a feladattal, ha a gyermek az előzőt hibátlanul kivitelezi. Megint üljünk a gyermek mellé, és mutassuk be a következő mozgássort: 1.mozdulat: mindkét kéz nyitott tenyérrel koppant az asztalra 2.mozdulat: a jobb kéz ökölbe szorítva, a bal pedig nyitott tenyérrel, egyszerre koppant az asztalra A feladat elsajátításának lépéseit minden gyakorlatnál kövessük: bemutatás, a mozgássor közös kivitelezése, a gyermek önálló feladatvégzése. A helyesen elvégzett gyakorlat akkor valósul meg, ha a gyermek hibátlanul, önállóan elvégez 10 sorozatot. Fontos, hogy csak akkor lépjünk a következő feladatra, ha már hibátlanul elvégzi a tízes sorozatokat
Egész testre kiterjedő sorozatok:
10. gyakorlat
Itt és az ezt követő gyakorlatokban a mozgássorozatok észlelése, bevésése és visszaadása az egész testre kiterjesztve történik. A gyakorlatok menete változatlan. Először a bemutatásra kerül sor, majd együtt végezzük a mozgássort, végül a gyermekek önállóan ismétlik, mialatt a felnőtt ujjain számolva jelzi a sikeres megoldások mennyiségét. A 10 egymás utáni hibátlan kivitelezés jelzi a sikeres elsajátítást. Az első „egész test” gyakorlat egyszerű, mindkét kézzel egyszerre üssön a térdeire, majd tapsoljon.
11. gyakorlat 1.mozdulat: mindkét kéz a térdre üt
2.mozdulat: taps
3.mozdulat: a jobb kéz megérinti a jobb fület
12. gyakorlat
A megelőző feladat megismétlésével kell kezdenünk minden feladatot, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az előzőeket helyesen elsajátította a gyermek és még emlékszik-e rá. Ezeknél a feladatoknál már a mozgásemlékezet fejlesztésére is egyre nagyobb hangsúly kerül.
1.mozdulat: mindkét kéz a térdre üt
2.mozdulat: taps
3.mozdulat: a jobb kéz megérinti a jobb fület
4.mozdulat: a bal kéz megérinti a bal fület
Ezeket a mozgásos játékok bátran alakítsuk kedvünkre, nehezítsük, könnyítsünk, bonyolítsunk. Minél több testrészt vonunk be, annál több elemből állhat a sorozat, így annál nehezebb lesz a feladat.
Néhány egyszerű ötlet...
- Fűzzünk gombokat meghatározott sorrendben! A szabály lehet szín szerint, méret szerint, vagy a kettő kombinációjával.
- Alkossunk sorozatokat Legoból! Itt is lehet kombinálni a különböző jellemzőket.
- Készítsünk kukacot papírból! A kukac gyűrűi és lábai is lehetnek különböző színűek.
- Rajzoljunk kígyót és szelvényeit különböző formákkal díszítsük.
- Használjuk a logikai készletet! Fillérekért megvásárolható és az egyik legjobb fejlesztő eszköz.
- Készítsünk nyak- vagy karláncot szívószálakból! A gyerekek szétvághatják (vigyázat, röpülni fog!), majd felfűzhetik megfelelő sorrendben.
- Rajzoljunk nyakláncot és díszítsük színes gyöngyökkel!
- Gyurmázzunk: készítsünk színes gyurmagolyókból sorozatot
Letölthető feladatlapok, játékötletek VIZUÁLIS SORRENDISÉG fejlesztéséhez:
Esett szó eddig a mozgásos szerialitásról és a vizuális sorrendiségről is, a harmadik terület pedig az akusztikus szerialitás. Az auditív szerialitás (sorrendészlelés) hallással észlelt sorozatok
elemeinek sorrendben való felismerése, feldolgozása, többszöri ritmikus
megismétlése. Ez az a képességünk, mely segítségével a hallott szót
hangokra bontjuk.
Néhány gyakorlat:
- Ritmus, vagy mennyiség tapsolása: A gyermeknek utánam kell tapsolnia azt, amit hallott.
- Mire gondoltam? - óvodás korú gyermeknek szótagolva mondjuk ki a szót, amit neki meg kell fejtenie, és ki kell mondania, Pl: Mire gondoltam? al-ma - alma, aj-tó ajtó...
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése