ÓVODA 2020.05.22

Sziasztok!!


A múlt héten már érintettünk két olyan képességterületet (nagymozgások, finommotorika), amely az "iskolaérettség" több építőköve közé tartozik. Alapvetően ez a szó elég összetett jelentéssel bír, inkább mondanám kritériumok sorának. Az iskolakezdés idejére gyermekünknek olyan testi, érzelmi és értelmi szintet kell, hogy elérjenek, amivel sikeresen tudják leküzdeni az iskolában eléjük gördülő akadályokat.

Ebben a bejegyzésben most a testséma és a téri tájékozódás fejlettségéről lesz szó.

Mi is az a testséma? A gyermeknek ismernie kell a saját testét és azon biztonsággal tudjon tájékozódni. Fontos, hogy ismerje a testrészeit, az ujjai nevét és azok helyét a kézfejen. A nem megfelelően széleskörű testséma (saját test) ismeret igencsak megnehezítheti gyermekünk számára az egyébként is újdonságokkal tűzdelt iskolai életet. A világot saját magunkhoz képest tudjuk bemérni. Ha ez a pont bizonytalan, minden bizonytalanná válhat.

Ráhangolódásként kezdjük egy kis mondókával:

Sűrű erdő
Sűrű erdő, kopasz mező
pillogó, szuszogó, tátogó
Itt bemegy, itt megáll,
itt a kulacs itt igyál.

Itt bemegy - nyakát simogatjuk
itt megáll - a mellkasánál
itt a kulacs - a pocakjánál körözünk



A következő játékokhoz nincs szükség semmiféle előkészületre:
Alapvetően egy tükör segítségével ismerkedhetünk saját arc és test tükörképünkkel. Nézegessük magunkat, szemben oldalt és hátat fordítva a tükörnek, nyújtsuk ki a nyelvünket, takarjuk el a szemünket, végezzünk tornagyakorlatokat. A lényeg, hogy a gyermekünk a lehető legtöbb módon találkozzon a testével, testrészeivel. Beszélgessünk, gyűjtsünk minél több külső tulajdonságot magunkról és a tükörképről. Pl: Hosszú hajam van. Barna szemem van. Anya mellettem ül.
A játék a jobb kezemben van. stb...

Testrészek megnevezése

Először nyitott szemmel játszunk és ha már így jól megy, akkor utána csukott szemmel is próbálhatjuk. A szülő érintse meg gyermeke különböző testrészeit, aki megmutatja és megnevezi azokat. Lehet nehezíteni a feladatot, hogy egyszerre két helyen érintjük meg a gyermeket. Ha már kialakult a gyermek dominanciája (jobb- vagy balkezessége), akkor a testrészek megnevezésével a helyes oldalt is nevezze meg (pl.: jobb sarok, bal könyök, homlok).


Testrészek megmutatása

Ehhez a játékhoz szükség van egy plüssállatra, vagy babzsákra. A szülő megnevez testrészeket, a gyermek pedig elhelyezi magán a plüsst/babzsákot.

Testrészek megmutatása

A szülő megnevez 1, 2, 3 testrészt, illetve azt, hogy a gyermek melyik kezével érintse meg az adott területet. Először csak az egyik oldalon nevezzünk meg testrészeket (pl.: Érintsd meg a jobb kezeddel a jobb füledet!), majd a másik oldalon (pl.: Érintsd meg a bal kezeddel a bal bokádat!), később pedig már lehet keresztezni az oldalakat (Érintsd meg a jobb kezeddel a csípőd bal oldalát!). Fontos, hogy betartsuk a sorrendet és ne zavarjuk össze a gyermeket!


Tegyük a végtagokat láthatóvá:

Készítsünk - kéz és lábnyomatot

                   - csomagolópapírra fektessük le a gyermeket, rajzoljuk körbe. Kérjük meg a gyermeket, hogy nevezze meg a rajzon a testrészeket, majd mutassa meg saját magán is. Végül színezze ki a rajzot, "öltöztesse fel" a saját testének lenyomatát.


Letölthető feladatlapok:








TÉRI TÁJÉKOZÓDÁS

Téri tájékozódás fejlesztése játékosan

  • Babzsák, kedvenc plüssállat elhelyezése a térben: a gyermek helyezze a tárgyat a szék alá, asztal fölé, asztalra, szék bal oldalára, maga elé, háta mögé, jobb lába mellé. Majd a gyermek nevezze meg, hová tettük játékát
  • Mozgássorozat ismétlése: Mutassunk gyermekünknek 2-3 mozgássorból álló gyakorlatsort, melyet ő egyszeri megfigyelés után elvégez. Pl.: Lépj hátra 2-t, majd dobbants a bal lábaddal 4-szer, végül pedig tedd a macit a szék mögé. Nagyobbaknak a nehezítés, hogy 4-5 gyakorlatot is mondhatunk. Pl.: Lépj előre 2-t, majd a jobb kezeddel kopogj 3x-szor, ezután a bal lábadon ugr álj5-ször és tedd a babzsákot a szék alá!
  • Párosítás: a gyermekek párosítsanak különböző ruhadarabokat (kesztyűt, zoknit), cipőket. Ha van időnk, akkor papírból kivágott kezeket és lábakat is készíthetünk különböző színekben, melyeket a gyermek szétválogat bal és jobb párokra.
  • Karikákba ugrás: a gyermek egy lábon ugrál a karikákba, először a jobb, majd a bal lábával, végül pedig váltott lábbal – közben a gyermek mondja, melyik lábára ugrott. Kétféle színű karikák esetén (pl.: piros és kék), a gyermek csak a jobb lábával ugorhat a kék színű karikákba, ballal pedig a pirosakba, közben mondja, melyik lábával ugrott. Jó időben a szabadban is játszhatjuk ezt a játékot, ilyenkor színes krétával rajzoljuk a köröket.
  • Célba dobás: 2 zsámolyt, dobozt teszünk a gyermek elé a bal és a jobb oldalra is. Majd a jobb kezével a jobb oldali dobozba dobja a labdát / golyót / babzsákot, a bal kezével pedig a bal oldaliba. Lehet úgy is játszani, hogy 2 színű játékokat, tárgyakat kell gyűjtenie a gyermeknek. A piros dolgokat bal oldali dobozba kell tenni, a kékeket pedig a jobb oldaliba.
  • Takarjuk le gyermekünk szemét (vagy álarcot vesz fel), majd irányítsuk egy adott cél felé. Közben pedig különböző akadályokat kell kikerülnie. Pl.: Lépj előre 3 lépést, majd balra 5-öt, jobbra pedig 2-t!



LETÖLTHETŐ FELADATLAPOK


























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése